mar 26, 2024
856

Typowe usterki sprężarek klimatyzacji

Sprężarki klimatyzacji: typowe problemy i niezbędny sprzęt do ich zdiagnozowania.

Sprężarka klimatyzacji  jest nieodzowną częścią nowoczesnego komfortu w samochodzie, zarówno podczas gorących letnich miesięcy, jak iw okresie jesienno-wiosennym, aby rozwiązać problem wysokiej wilgotności i zaparowania szyb. A w przypadku pojazdów elektrycznych układ ten wydłuża żywotność akumulatora zapobiegając jego przegrzaniu. Zwykle właściciele samochodów napotykają te same problemy podczas korzystania z klimatyzacji. W tym artykule przyjrzymy się niektórym z najczęstszych problemów, a także pokażemy, za pomocą jakiego sprzętu można zdiagnozować usterki.

Typowe awarie sprężarek klimatyzacji

Po serwisie właściciele samochodów zwykle narzekają na:
    • Niewystarczające chłodzenie lub jego całkowity brak.
    • Nieprzyjemne zapachy podczas pracy sprężarki klimatyzacji.

Jednym z najczęstszych problemów jest niewystarczające chłodzenie powietrza na wylocie ze sprężarki. Może to być spowodowane różnymi przyczynami, w tym:

     • wyciek czynnika chłodniczego;
     • zatykanie elementów systemu;
     • awarie sprężarki;
     • awarie elektroniki.

Wyciek czynnika chłodniczego może być poważnym problemem, który nie tylko zmniejsza wydajność sprężarki klimatyzacji, ale może również powodować kosztowne awarie. Czynnik chłodniczy w układzie klimatyzacji jest substancją bardzo płynną, więc jego wycieki są nieuniknione, a w każdym układzie jego ilość jest ściśle znormalizowana. Wraz ze spadkiem ilości czynnika chłodniczego wydajność systemu spada, a obciążenie sprężarki rośnie w tym miejscu.

Aby dowiedzieć się, ile czynnika chłodniczego znajduje się w układzie, należy użyć stacji, aby wypompować cały czynnik chłodniczy z układu i spojrzeć na uzyskaną masę czynnika chłodniczego. Jeśli masa czynnika chłodniczego znacznie różni się od normy, należy sprawdzić system pod kątem nieszczelności. Aby znaleźć wycieki, do systemu dodaje się specjalny barwnik fluorescencyjny. Następnie miejsca wycieku są wykrywane za pomocą latarki ultrafioletowej.


Zatykanie elementów układu może być dwóch rodzajów: zewnętrzne i wewnętrzne.

Zatykanie zewnętrzne to mechaniczne zanieczyszczenie skraplacza, w którym czynnik chłodniczy przechodzi ze stanu gazowego do skroplonego, dzięki czemu następuje wymiana ciepła z otoczeniem. Skraplacz jest instalowany tuż za chłodnicą układu chłodzenia silnika. Z biegiem czasu przestrzeń między nimi zostaje zatkana brudem, co pogarsza wymianę ciepła, w wyniku czego pogarsza się wydajność sprężarki.

Wewnętrzne zatkanie zwykle jest spowodowane starzeniem się oleju, który stracił swoje pierwotne właściwości przez lata eksploatacji. W takim oleju pojawiają się skrzepy, które powodują zatkanie zaworu termoregulacyjnego. Diagnostykę istnienia wewnętrznych zatorów przeprowadza się poprzez pomiar ciśnienia w przewodzie wysokiego i niskiego ciśnienia.

 

Awarie sprężarki klimatyzacji zwykle objawiają się całkowitą niezdolnością układu do chłodzenia powietrza. Awarie sprężarki mogą być proste i złożone. Diagnostykę sprężarki należy rozpocząć od badania sprzęgła elektromagnetycznego i / lub zaworu sterującego. W tym celu stosuje się Tester MS121, który pozwala sprawdzić te elementy w samochodzie bez demontażu sprężarki. Awarię sprzęgła elektromagnetycznego i / lub zaworu sterującego można łatwo naprawić.

Poważna awaria sprężarki jest najczęściej spowodowana dużym wyciekiem czynnika chłodniczego i zatkaniem elementów układu, a także ignorowaniem przez właściciela samochodu problemów ze sprężarką klimatyzacji. Stan techniczny sprężarki klimatyzacji można określić tylko na specjalnym stanowisku MS111, jeśli sprężarka jest napędzana pasem, diagnostyka sprężarek klimatyzacji pojazdów elektrycznych odbywa się na stanowisku MS112.

Z reguły w przypadku poważnej awarii sprężarki klimatyzacji  wymagane jest przepłukanie przewodów układu z zanieczyszczeń. Aby rozwiązać ten problem, używa się stacji MS101P


Wadliwa elektronika

Nowoczesne samochody są przepełnione elektroniką, a układ klimatyzacji nie jest wyjątkiem. W układzie elektrycznym jest wiele miejsc, w których może wystąpić usterka. Wyszukiwanie tego typu usterki odbywa się za pomocą skanera diagnostycznego.

 

Nieprzyjemny zapach powietrza podczas pracy sprężarki klimatyzacji jest spowodowany rozwojem pleśni i bakterii w kanałach i na parowniku. Ze względu na kondensację wilgoci na parowniku i sprzyjającą temperaturę do rozmnażania się bakterii następuje ich szybki wzrost, a następnie w kabinie pojawia się nieprzyjemny zapach. Dezynfekcja układu klimatyzacji przy użyciu specjalistycznych środków jest jedynym sposobem na wyeliminowanie tego problemu.

Podsumowując, należy zauważyć, że wielu problemom ze sprężarkami klimatyzacji można zapobiec poprzez regularną obsługę i kontrole techniczne. W przypadku problemu ze sprężarkami klimatyzacji należy skontaktować się z wykwalifikowanym specjalistą. Niezbędną wiedzę w zakresie diagnostyki, obsługi i naprawy sprężarek klimatyzacji możesz zdobyć na specjalnym kursie online z Centrum Szkoleniowego MSG Equipment.

Możesz uzyskać szczegółowe porady na temat sprzętu do diagnostyki sprężarek klimatyzacji od naszych menedżerów - napisz do komunikatora lub zadzwoń: +38 073 529 64 26, +48 833 13 19 70, +48 886 89 30 56  (Viber, WhatsApp, Tbelegram).

COMMENTS