lip 12, 2024
181

Czyszczenie filtrów cząstek stałych: wydajność stanowiska MS900 w porównaniu z innymi metodami

Porównujemy istniejące metody czyszczenia filtrów cząstek stałych ze stanowiskiem MS900

Ludzkość coraz bardziej rozumie znaczenie troski o środowisko, dlatego wymagania środowiskowe stają się coraz bardziej rygorystyczne. Po wejściu w życie norm Euro-4 w 2005 roku wszystkie samochody z silnikiem diesla koniecznie mają być wyposażone w filtry cząstek stałych. To, co sprawia radość ekologom, nie zawsze jednak ułatwia życie zwykłym ludziom. Filtr stał się integralną częścią samochodu i dlatego ma wiedzieć, jak rozwiązać z nim problemy.

 

Co to jest filtr cząstek stałych i jakie możliwe  problemy?

Głównym zagrożeniem samochodów z silnikiem diesla dla środowiska i ludzi jest duża ilość sadzy zawartej w spalinach. Sadza – są to małe cząstki grafitu, w które składają się niespalone atomy węgla. Oddychanie nimi jest również szkodliwe, podobnie jak pyłem węglowym. Zadaniem filtra jest złapanie pyłu. Jednak ze względu na to, że podczas pracy silnika wysokoprężnego powstaje dużo sadzy, prowadzi to do szybkiego napełnienia filtra. Dlatego w każdym filtrze cząstek stałych (Diesel Particulate Filter) przewidziana jest możliwość samooczyszczania – regeneracji. Samooczyszczanie filtra cząstek stałych jest włączane na polecenie ECU samochodu i przebiega niezauważalnie dla kierowcy.


Istnieją dwa rodzaje regeneracji w zależności od konstrukcji:

1) Podgrzewanie spalin do 600-800 С.  Jest stosowane w samochodach, w których filtr jest zainstalowany obok silnika spalinowego. Taki system jest zwykle nazywany właśnie DPF, co nie jest do końca poprawne.

2) Spalanie w niższych temperaturach za pomocą dodatku zawierającego сer. Układ ten jest stosowany głównie we francuskich samochodach, gdzie filtr jest umieszczony pośrodku układu wydechowego, dlatego często nazywany jest FAP - „filtre a particules”.

Wadą obu opcji jest to, że drobne usterki silnika mogą zablokować proces regeneracji. Samooczyszczanie filtra cząstek stałych może również nie rozpocząć się, jeśli samochód jest stale zmuszony do poruszania się w gęstym ruchu miejskim. Zatkany filtr prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa, niższej mocy silnika i problemów z uruchomieniem.

Ponieważ nowe oryginalne części są bardzo drogie, a zamienników albo nie ma, albo nie mają pożądanej jakości, właściciele samochodów są zmuszeni rozwiązać problem, usuwając go lub spłukując. W pierwszym przypadku przeraża konieczność flashowania ECU samochodu zgodnie z niższymi normami emisji, co może powodować problemy z organami kontrolującymi. Drugi to niepewność co do skuteczności i bezpieczeństwa procedury.

 

Metody i wyposażenia do czyszczenia DPF

Wszystkie metody czyszczenia filtrów cząstek stałych mają swoje zalety i wady. Na przykład metoda ultradźwiękowa ze swoją niewątpliwą wydajnością jest droga i prawie nie nadaje się do filtrów cząstek stałych ciężarówek. Termiczną i pneumatyczną metody można traktować tylko jako etapy zestawu działań.

Metoda chemiczna, którą często mają na myśli, gdy mówią o „płukaniu filtra cząstek stałych”, na ich tle wygląda bardzo skutecznie, ale ma również wady wynikające z technologii i zastosowanych materiałów. Metoda chemiczna czyszczenia filtrów cząstek stałych polega na wlaniu do DPF silnej chemii. Nie zawsze wymaga to demontażu filtra  -plaster filtra można zaimpregnować cieczą nawet przez otwór czujnika. Główne wady metody chemicznej są dwie:

  • Rażąca nielogiczność sposobu. Zużyty płyn jest bardzo niebezpieczny nie tylko dla środowiska, ale nawet dla zdrowia personelu pracującego.
  • Ilość spędzonego czasu. Czas trwania „moczenia” filtra wynosi 8-10 godzin.

Chociaż chemia daje wynik, nie można zmierzyć stanu filtra po takim płukaniu - w przeciwieństwie do profesjonalnych stanowisk.


 

Stanowisko MS900 i jego główne zalety

Zaprojektowane przez nas stanowisko do czyszczenia filtrów cząstek stałych MS900 działa na zupełnie innej zasadzie. Chemia w nim nie jest stosowana, z wyjątkiem przypadków, gdy DPF musi być wstępnie przepłukany z oleju silnikowego, który dostał się do niego. Metoda czyszczenia w naszym stanowisku - połączona hydropneumatyczna. W procesie bierze udział ciepła woda uruchomiona w zamkniętym cyklu i impulsy uderzeniowe sprężonego powietrza.


Wymienimy wszystkie zalety tego sprzętu do płukania filtra cząstek stałych:

  • Niski koszt płukania. Składa się tylko z kosztów energii elektrycznej i wynagrodzenia personelu.
  • Szybkość płukania. Pełny cykl diagnostyki i czyszczenia DPF trwa nie dłużej niż 2-3 godziny.
  • Uniwersalność. Stanowisko umożliwia płukanie filtrów dowolnych maszyn, a także działa jako urządzenie do czyszczenia katalizatora.
  • Wysoka wydajność. Modułowa konstrukcja MS900 umożliwia jednoczesne mycie i suszenie filtrów.
  • Wygoda i funkcjonalność. Procesy na naszym stanowisku są maksymalnie zautomatyzowane, a wyniki można zapisać lub wydrukować.
Głównym atutem naszego sprzętu do płukania filtrów cząstek stałych jest całkowity brak wpływu na środowisko, ponieważ może oczyścić filtr cząstek stałych do nowego stanu bez użycia specjalnych środków chemicznych.

COMMENTS