Alternator jest najważniejszą częścią układu elektrycznego samochodu odpowiedzialną za zasilanie wszystkich elementów elektrycznych. Jego nieprawidłowe działanie może prowadzić zarówno do dyskomfortu podczas jazdy, jak i niemożności dalszego się poruszania. Zrozumienie głównych cech awarii alternatora i metod diagnostycznych pomoże zidentyfikować problem na czas i zapobiec jego powikłaniom.
Typowe cechy awarii alternatora
Najczęstsze oznaki wadliwego alternatora przejawiają się w zmianach w działaniu układu elektrycznego samochodu. Oto kilka typowych objawów:
Rozładowanie akumulatora Jeśli samochód nie uruchamia się po nocnym postoju, pomimo stosunkowo nowego akumulatora, alternator może nie być w stanie utrzymać jego naładowania na odpowiednim poziomie.
Słabe światło reflektorów. Gdy alternator nie radzi sobie z obciążeniem, reflektory mogą świecić ciemniej niż zwykle. Jest to szczególnie widoczne na biegu jałowym, ponieważ alternator wytwarza mniej energii elektrycznej w tym trybie.
Problemy z elektroniką. W przypadku wadliwego alternatora mogą wystąpić awarie w działaniu różnych układów, takich jak: multimedia, deska rozdzielcza, klimatyzacja, podnośniki szyb i tak dalej.
Odgłosy spod maski. Gwizdy lub brzęczące dźwięki mogą wskazywać na awarię paska alternatora lub łożysk. Zwykle takie dźwięki nasilają się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika.
Niestabilność obrotów silnika. Jeśli alternator nie jest w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu energii, może to prowadzić do nieprawidłowego działania układu zapłonowego, szczególnie przy niskich prędkościach.
Jak upewnić się, że przyczyną problemów jest właśnie alternator?
Aby rozpocząć diagnostykę komputerową, musimy upewnić się, że istnieją kody błędów (DTC) wskazujące na awarię alternatora. Na przykład kody błędów, takie jak: P0560, P0562, P0563, P0620 i podobne.
Następnie należy użyć specjalnego sprzętu - testera MS015A lub MS016A. Testery te umożliwiają sterowanie alternatorem zamiast jednostki sterującej silnika. Umożliwia to określenie, czy miejsce usterki znajduje się w alternatorze czy w obwodzie sterującym alternatora. Jest to łatwe w określeniu, - jeśli podczas sterowania alternatorem za pomocą testera objawy usterki pozostają, wówczas usterka tkwi w alternatorze. W przeciwnym przypadku usterki należy szukać w okablowaniu, punktach połączenia kabla (złączach) lub jednostce sterującej silnika. W ten sposób testery MS015A i MS016A pomagają zlokalizować źródło usterki bez demontażu zespołów z samochodu, a te testery mogą również sprawdzić działanie regulatora napięcia alternatora, awaria którego jest typową usterką.
Alternatywnym podejściem do ustalenia faktu awarii alternatora jest jego diagnostyka na specjalnym stanowisku: MS005, MS005A, MS002A, MS006. Oczywiście, aby to zrobić, należy zdemontować alternator z samochodu. Diagnostyka alternatora na specjalnym stanowisku nie tylko da odpowiedź, czy działa prawidłowo, czy nie, ale także pomoże zidentyfikować przyczynę awarii:
• awaria regulatora napięcia,
• uszkodzenie uzwojeń,
• wady mostka diodowego.
Otwiera to możliwość naprawy alternatora, co przyniesie dodatkowy dochód i większą lojalność klientów, ponieważ będą mogli wydać mniej pieniędzy i czasu na naprawę swojego samochodu.
COMMENTS