sie 23, 2024
277

Najczęstsze awarie amortyzatorów

Typowe awarie amortyzatorów i ich przyczyny

Amortyzatory amortyzują wstrząsy i wibracje, które występują, gdy samochód porusza się po nierównych powierzchniach, oraz zapewniają stabilność pojazdu na drodze. Awaria lub pogorszenie cech amortyzatorów wielokrotnie zwiększa prawdopodobieństwo wypadku, a także znacznie pogarsza wygodę jazdy. Rozważmy najczęstsze awarie amortyzatorów samochodowych i ich możliwe przyczyny.

1. WYCIEK OLEJU

Jedną z najczęstszych usterek jest utrata szczelności amortyzatora. Amortyzatory zawierają płyn hydrauliczny, który wraz z zaworami zapewnia właściwości tłumiące. Jeśli uszczelki amortyzatorów ulegną zużyciu, olej zacznie wyciekać, co prowadzi do pogorszenia właściwości amortyzacyjnych. Przejawia się to wzrostem wahań samochodu po pokonaniu nierówności, gorszym prowadzeniem i zmniejszoną wygodą jazdy.

Główne przyczyny wycieku oleju:
    • Zużycie uszczelek ze względu na czas użytkowania (duży przebieg pojazdu).
    • Montaż amortyzatora z pochyleniem, co powoduje zwiększone zużycie.
    • Wady na powierzchni trzpienia mogą uszkodzić simering amortyzatora.
    • Używanie części niskiej jakości podczas naprawy amortyzatora.

2. HAŁASY Z ZEWNĄTRZ

Innym częstym problemem są hałasy z zewnątrz, które mogą pochodzić z amortyzatorów. Hałasy mogą wystąpić podczas jazdy po nierównościach i często wskazują na wewnętrzne uszkodzenie amortyzatora lub zużycie jego elementów.

Przyczyny obcych dźwięków:
    • Zużycie tulei i zawiasów gumowo-metalowych.
    • Poluzowanie elementów złącznych.
    • Uszkodzenie zaworów odcinających i sprężających.

3. UTRATA WŁAŚCIWOŚCI AMORTYZUJĄCYCH

Z biegiem czasu amortyzatory tracą swoje właściwości amortyzujące, co prowadzi do pogorszenia właściwości jezdnych samochodu. Samochód zaczyna unosić się na drodze, zwiększa się przechylenie w zakrętach, pogarsza się przyczepność. Może to być szczególnie niebezpieczne przy dużych prędkościach, ponieważ samochód staje się mniej stabilny.

Przyczyny utraty właściwości amortyzujących:
    • Naturalne zużycie w czasie.
    • Uszkodzenie uszczelnienia trzpienia i wynikający z tego wyciek oleju.
    • Uszkodzenie mechanizmu zaworowego;
    • Odkształcenie lub uszkodzenie obudowy amortyzatora.

4. KOROZJA

Amortyzatory, szczególnie w agresywnym klimacie, są podatne na korozję. Korozja części metalowych może znacznie skrócić żywotność amortyzatora powodując przedwczesną awarię.

Przyczyny korozji:
     • Częsty kontakt z wodą, brudem i odczynnikami.
     • Brak odpowiedniej pielęgnacji samochodu.
     • Niska jakość powłoki ochronnej części amortyzatora podczas jego produkcji.

 

5. ODKSZTAŁCENIE TŁOCZYSKA AMORTYZATORA

Zdeformowane tłoczysko zakłóca szczelność układu powodując wyciek oleju lub całkowitą awarię zespołu.

Główne przyczyny deformacji tłoczyska:
    • Silne uderzenie, takie jak uderzenie koła w głęboki dół na dużej prędkości.
    • Materiały niskiej jakości użyte do produkcji amortyzatora.
    • Przeciążenie pojazdu.



Metody diagnozowania awarii amortyzatora

Istnieje wiele sposobów diagnozowania amortyzatorów, ale tylko dwa z nich są skuteczne. Są to takie sposoby, jak kontrola wzrokowa i diagnostyka przy użyciu specjalistycznego sprzętu, takiego jak stanowisko MS201.

Pierwszą i jedną z najprostszych i najdostępniejszych metod diagnozowania amortyzatorów jest kontrola wzrokowa. Ta metoda pozwala zidentyfikować oczywiste wady, takie jak: wyciek oleju, korozja, uszkodzenia mechaniczne i deformacja tłoczyska lub obudowy. Jeśli jednak amortyzator nie ma zewnętrznych oznak awarii, nie oznacza to, że tak jest. Aby dokładnie określić stan techniczny amortyzatora, konieczne jest poznanie jego diagramu roboczego (zależność siły oporu od położenia tłoku) przy różnych częstotliwościach drgań tłoczyska.


Różnice w formie wykresu roboczego sprawnego (po lewej stronie) i wadliwego (po prawej stronie) amortyzatora

 

Stanowisko MS201 może rejestrować wykres roboczy amortyzatora z dowolnym typem mocowania i siłą oporu odcięcia/ kompresji do 1000 kg. Jednocześnie stanowisko MS201 ma następujące zalety:

  • Diagnostyka elektronicznie sterowanych amortyzatorów o zmiennej sztywności za pomocą adaptera MS203;
  • możliwość ustawienia skoku roboczego amortyzatora;
  • dwa tryby diagnostyczne: automatyczny i ręczny;
  • możliwość porównania wyników diagnostyki, nowych i potencjalnie wadliwych;
  • zapisywanie wyników diagnostyki i drukowanie ich;
  • bezpieczeństwo badania dla operatora;
  • automatyczna i bezpłatna aktualizacja oprogramowania.

Diagnostyka amortyzatorów samochodowych jest ważnym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dlatego kluczowe znaczenie ma terminowe wykrywanie usterek amortyzatorów.

COMMENTS