Amortyzatory odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Podczas pracy są poddawane intensywnym obciążeniom, co prowadzi do zużycia i zmniejszenia ich wydajności. Raz niezauważony przez kierowcę dół na drodze i próg zwalniający może wyłączyć amortyzator. Nawet zmiana charakterystyki jednego amortyzatora prowadzi do pogorszenia zachowania samochodu na drodze, podróże stają się mniej wygodne i bardziej niebezpieczne.
Sposoby badania amortyzatorów samochodowych.
1. Oględziny wizualne. Amortyzator jest dokładnie sprawdzany pod kątem plam oleju lub śladów wycieku, stanu tulei i mocowań. Uszkodzony amortyzator można łatwo zidentyfikować w ten sposób.
2. Test naciśnięcie-puszczanie. Jeśli gwałtownie naciśniesz przód lub tył samochodu, a następnie zwolnisz, samochód z działającymi amortyzatorami po prostu powróci do pierwotnej pozycji. Jeśli samochód nadal się kołysze kilka razy po oddziaływaniu, oznacza to awarię amortyzatora.
3. Testowanie na drodze. Doświadczony i wykwalifikowany mechanik warsztatu podczas krótkiego przebiegu może z dużą dokładnością określić stan amortyzatorów i innych elementów zawieszenia.
4. Badanie na stanowisku Można przeprowadzić sprawdzanie amortyzatorów na specjalnym stanowisku. Jednak w tym celu każdy z nich będzie musiał być zdemontowany z samochodu i zainstalowany na stanowisku. Ta metoda jest najdokładniejsza, ale będzie kosztować imponującą kwotę i długi czas oczekiwania na wynik w porównaniu z innymi metodami. Dlatego w razie wątpliwości lepiej od razu założyć nowe amortyzatory i jechać dalej wygodnie i bezpiecznie.
Należy pamiętać, że amortyzatory wymieniają się parami. Wymiana taka nie będzie akceptowalna przez wszystkich. Na przykład coraz częściej w samochodach jest zawieszenie pneumatyczne, które zapewnia niezrównany poziom komfortu i prowadzenia. W przypadku awarii amortyzatora w takim zawieszeniu będziesz musiał zmienić cały zespół kolumny, co jest dość kosztowne. Tutaj sobie przypomnisz opłacalną alternatywę - naprawę amortyzatora. Jeśli w przypadku konwencjonalnego zawieszenia naprawa amortyzatora wydaje się wszystkim wątpliwa, to w przypadku zawieszenia pneumatycznego naprawa amortyzatora jest więcej niż racjonalna.
Jak naprawić amortyzator?
Pierwszym krokiem w udanej naprawie amortyzatora jest dokładna diagnoza jego stanu. Taka diagnostyka jest możliwa na stanowisku diagnostycznym amortyzatorów MS1000+. Stanowisko MS 1000+ umożliwia wykonanie następujących czynności podczas diagnozowania amortyzatorów samochodów osobowych:
- Test szczelności.
- Określenie siły ścinania trzpienia i płynności ruchu ruchomych części.
- Kontrola hałasu pracy amortyzatora.
- Rejestrowanie diagramów pracy w trybie zaworu i przepustnicy.
Stanowisko MS1000+ może zapisać wyniki diagnostyczne w celu późniejszej oceny wyniku naprawy. Dzięki dużemu ekranowi dotykowemu wygodnie jest zarządzać funkcjami stanowiska, przeglądać i analizować wyniki pomiarów.
W następnym kroku, jeśli diagnoza wykryje istnienie odchyleń, jest wykonywana naprawa amortyzatora. Ten etap obejmuje demontaż amortyzatora i wymianę wadliwych elementów. Najczęstszym winowajcą awarii jest simering. Pomimo faktu, że wszystkie nowoczesne amortyzatory są jednolite, taka naprawa jest prosta. Simering zmienia się na nowy, wlewa się nowy olej, a amortyzator wypełnia się gazem. Wszystkie pozostałe awarie można również wyeliminować, ale będzie to znacznie droższe, oraz taka naprawa jest bardziej czasochłonna. Jakość naprawy zależy od profesjonalizmu mistrza i jakości użytych części zamiennych. Aby mieć pewność co do jakości wykonanej naprawy, konieczne jest badanie kontrolne na stanowisku.
Aby uzyskać konsultację nt stanowiska diagnostycznego amortyzatorów MS1000+, napisz do komunikatora lub zadzwoń: +38 073 529 64 26, +48 833 13 19 70, +48 886 89 30 56 (Viber, WhatsApp, Telegram).
COMMENTS