lis 30, 2023
721

Jak sprawdzić alternator w samochodzie?

Profesjonalni testerzy do testowania alternatora w samochodzie.

Obsługa techniczna samochodu jest najważniejszym warunkiem zapewnienia jego ciągłej i niezawodnej pracy. Podczas obsługi technicznej samochodu ważne jest nie tylko wymiana niezbędnych materiałów eksploatacyjnych, ale także pewność, że główne komponenty i zespoły są sprawne. Regularne sprawdzanie kluczowych elementów samochodu zapobiega nieoczekiwanym awariom.

Dwa najważniejsze elementy układu elektrycznego samochodu to alternator i rozrusznik. A jak trzeba sprawdzić ich stan techniczny, najdokładniejszym sposobem jest ich demontaż i sprawdzenie na specjalnym stanowisku. Pojawiają się jednak dwa problemy. Po pierwsze, nie każdy warsztat posiada specjalne stanowisko do badania używanych lub nowych alternatorów i rozruszników. Po drugie, demontaż i instalacja tych elementów wymaga dużo czasu. Dlatego zwykle podczas obsługi technicznej wykonują tylko powierzchowną kontrolę.



Jak najczęściej sprawdzają alternator w samochodzie?

Najczęstszym sposobem sprawdzenia alternatora w samochodzie jest zdiagnozowanie go za pomocą multimetru. Za pomocą multimetru możesz dowiedzieć się, jakie napięcie wytwarza alternator, jeśli uzyskana wartość mieści się w zakresie 13,8-14,6 V, wówczas taki alternator jest uważany za sprawny. Ta metoda badania jest wystarczająca dla prostego alternatora „lampowego”. Duża liczba nowoczesnych alternatorów jednak  ma cyfrowy, sterowany regulator napięcia. Alternatory z kontrolowanym regulatorem napięcia mogą wyłączyć ładowanie akumulatora, jeśli jest w pełni naładowany. Podczas sprawdzania takiego alternatora przez niewykwalifikowanego mechanika taką cechę jego działania można pomylić z awarią. Dlatego metoda testowania za pomocą multimetru nie jest skuteczna w testowaniu alternatorów z cyfrowym regulatorem napięcia.

Drugim sposobem jest sprawdzenie alternatora za pomocą oscylografu . Oscylograf pozwala uzyskać informacje o napięciu, częstotliwości i przebiegu, co zapewnia więcej informacji o działaniu alternatora w porównaniu z multimetrem. Metoda ta ma również znaczne wady:
1. Oscyloskop nie pozwala wykryć usterek regulatora napięcia alternatora. Awarie regulatora napięcia są pierwszymi przyczynami awarii alternatora.
2. Pomiar napięcia jest zwykle wykonywany na klemach  akumulatora, który jest filtrem dla wahań napięcia. Zmniejsza to dokładność i wiarygodność pomiarów.
3. Diagnostyka oscylatora za pomocą oscylografu wymaga wysokich kwalifikacji mechanika.
4. Z reguły oscylograf jest urządzeniem stacjonarnym, a praca z nim w miejscu diagnozy samochodu jest niewygodna.

Wszystkie te wady prowadzą do niskiej popularności tej metody badania alternatora. 


Jak rozwiązać problem diagnostyki alternatora w samochodzie?

Kwestia ekspresowej diagnostyki alternatora w procesie kontroli technicznej jest rozwiązywana przez zastosowanie profesjonalnych testerów alternatorów samochodowych, takich jak: MS015, MS013 COM i MS016. Te testery są w stanie sterować alternatorem, tak jak robi to system sterowania samochodu. Pozwala to zidentyfikować odchylenia w działaniu alternatora. Jednocześnie testerzy, jak każdy inny, nie są w stanie zidentyfikować wszelkiego rodzaju usterek, jest w stanie to zrobić tylko specjalne stanowisko do badania alternatorów.

Posiadanie profesjonalnych testerów alternatorów samochodowych będzie bardzo przydatne nie tylko w warsztacie podczas obsługi i naprawy samochodów, ale także przyda się warsztatom naprawy rozruszników i alternatorów. W warsztacie naprawy rozruszników i alternatorów koniecznie ma być stanowisko do ich diagnozy. Dzięki testerom MS015, MS013 COM i MS016 można zwiększyć możliwości istniejącego sprzętu w zakresie diagnostyki nowoczesnych alternatorów z kontrolowanym przekaźnikiem-regulatorem.


Jaki Tester alternatora wybrać?

Testery MS015, MS013 COM i MS016 pełnią tę samą funkcję, ale mają inny zestaw opcji. Na przykład Tester MS015 ma minimalny zestaw opcji i jest w stanie sprawdzić tylko alternatory 12V z kontrolowanym regulatorem napięcia. Taki tester można kupić za niską cenę. Tester MS013 COM dodatkowo ma możliwość testowania alternatorów „lampowych” i regulatora napięcia oddzielnie od alternatora, a także ma tryb oscylografu jednokanałowego.

Tester MS016 ma największą liczbę opcji:

  • Diagnostyka alternatorów 12/24 V.
  • Diagnostyka alternatorów 12V systemu „Start-Stop”.
  • Diagnostyka regulatora napięcia oddzielnie od alternatora.
  • Odczyt danych z dowolnej szyny LIN samochodu.

Najbardziej charakterystyczną cechą testera MS016 od reszty jest to, że wraz ze specjalnym kablem MS-33503A zamienia się w Tester rozrusznika samochodu. MS016 w trybie testera rozrusznika może rejestrować zmiany napięcia i prądu na zaciskach rozrusznika podczas uruchamiania silnika. Wynik pomiaru jest wyświetlany w postaci wykresu, na którym można określić istnienie odchyleń w działaniu rozrusznika, akumulatora lub okablowania.


Aby ułatwić wybór testera alternatora samochodowego, przygotowaliśmy tabelę porównawczą wszystkich naszych testerów. Możesz dowiedzieć się więcej o testerach alternatorów lub kupić jeden z nich od naszych menedżerów, kontaktując się w dogodny dla Ciebie sposób: +38 073 529 64 26, +48 833 13 19 70, +48 886 89 30 56 (Viber, WhatsApp, Telegram).


COMMENTS