sty 30, 2023
341

Diagnostyka i naprawa rozrusznika samochodu

Awarie rozrusznika samochodu. Diagnostyka rozrusznika na stanowisku przed naprawą. Naprawa przekaźnika zwijacza rozrusznika.

Konstrukcja rozrusznika nie ulegała zasadniczym zmianom przez dziesięciolecia. Zdziąki jego dość prostej budowie i zaawansowanej technologii produkcji rozrusznik ma sprawnie pracować przez wiele lat. Serwisy i warsztaty specjalizujące się w naprawie rozruszników mają jednak dużo pracy.

Przyczyny awarii rozrusznika

Pierwszymi winowajcami awarii rozrusznika są ich producenci. W pogoni za przychodami i walce z konkurencją zmniejsza się margines wytrzymałości zespołów  rozrusznika. Na przykład w konstrukcji skrzyni biegów stosuje się plastikowe koło słoneczne lub stosuje się mniejsze łożyska. Wszystkie takie rozwiązania w przypadku przeciążenia powodują awarię.

Drugim czynnikiem są warunki pracy. Jeśli samochód przez większość czasu porusza się po mieście z częstymi uruchomieniami silnika, a cała ta sprawa dzieje się w niskich temperaturach, to nie warto liczyć na długą żywotność rozrusznika.

Trzeci to czynnik ludzki. Wszystkie błędy podczas pracy samochodu i jego nieterminową obsługa prowadzą do szybszej awarii rozrusznika.

Typowe awarie alternatora

    • zużyte łożyska;
    • zużyte szczotki;
    • naoliwiony kolektor;
    • zwarcie między uchwytem szczotki a obudową;
    • poluzowane sprężyny uchwytu szczotki;
    • zwarcie między zwojami lub przerwa w uzwojeniu silnika elektrycznego;
    • пpoślizg lub zakleszczenie zespołu sprzęgającego (Bendix).

 Przygotowanie do naprawy

Przed rozpoczęciem naprawy rozrusznika należy go sprawdzić na specjalnym stanowisku diagnostycznym. Pozwoli to zidentyfikować zarówno usterki mechaniczne, jak i elektryczne.
Jako przykład zdjęcie przedstawia wynik diagnostyki rozrusznika na stanowisku MS008. Wykres wyraźnie pokazuje tętnienia prądu na zacisku 50, które wskazują na usterkę w przekaźniku zwijacza.


W wyniku diagnostyki ustaliliśmy, że uszkodzenie rozrusznika nie jest krytyczne, a jego naprawa racjonalna. Jeśli w wyniku diagnostyki wykryto kilka usterek, na przykład uszkodzenie uzwojeń rozrusznika lub wirnika, jest to ważny powód, aby nie naprawiać rozrusznika. Całkowity koszt naprawy będzie zbyt wysoki. W takim przypadku naprawa miałaby sens pod warunkiem, że dostępne są sprawne części zamienne od bezpłatnego dawcy.

Naprawa rozrusznika

Kiedy zrozumiemy, na czym polega usterka, możemy natychmiast przystąpić do jej eliminacji bez zbędnego poświęcania czasu na całkowity demontaż rozrusznika. Najpierw odłącz przekaźnik trakcyjny i silnik elektryczny. W tym celu należy odkręcić kilka śrub i nakrętek.

Dalej praca jest trudniejsza. W pierwszym etapie demontażu przekaźnika zwijającego należy rozszerzyć obudowę, a następnie uzbroić się w 100-watową lutownicę, aby odlutować przewody wychodzące z przekaźnika.

Następnie oddzielamy pokrywę od przekaźnika i demontujemy płytki stykowe, które są połączone ze śrubami. Dalej wymieniamy je na nowe. Chociaż można  po prostu wymienić na nową pokrywę z płytkami stykowymi. Wszystko zależy od dostępności części zamiennych.

Po wymianie części montujemy przekaźnik zwijający w odwrotnej kolejności. Najważniejsze podczas montażu przekaźnika zwijającego - to nie popełnić poważnego błędu, którym to jest smarowanie rdzenia smarem. Jest tam przeciwwskazany, ponieważ może prowadzić do zablokowania rdzenia w przyszłości. Wewnątrz przekaźnika zwijacza wszystko powinno być czyste i suche.

Montaż przekaźnika zwijacza na obudowie rozrusznika jest ostatnim etapem naprawy. Po ostatecznym montażu należy upewnić się, że wszystko zrobiliśmy poprawnie. Aby to zrobić, ponownie zainstaluj rozrusznik na stanowisku i sprawdź wydajność.

Po upewnieniu się, że rozrusznik jest w pełni sprawny, instalujemy go w samochodzie i cieszymy się pewnym uruchomieniem.

COMMENTS

Dodaj komentarz

* Imię:
* E-mail: (Nie do publikacji)
* komentarze: