maj 30, 2022
25

Jak zbadać i napełnić klimatyzator samochodowy za pomocą stanowisk i testerów MSG Equipment

Jak zbadać i napełnić klimatyzator samochodowy za pomocą stanowisk i testerów MSG Equipment

Aby przeprowadzić obsługę techniczną klimatyzacji samochodowej, konieczne jest posiadanie sprzętu do napełniania i diagnostyki klimatyzacji samochodowej.

 Nawet w sprawnej klimatyzacji może wystąpić wyciek czynnika chłodniczego, i jest to nieunikniony proces. Najważniejsze jest to, że czynnik chłodniczy ma wysoką zdolność penetracji, ponieważ rozmiar cząsteczki czynnika chłodniczego jest bardzo mały. Utrata czynnika chłodniczego 10% rocznie jest normą. Dlatego napełnianie klimatyzatora powinno odbywać się co 2-3 lata.

Cechy konstrukcyjne i zasada działania klimatyzatora nie pozwalają po prostu dodać czynnika chłodniczego do układu, wymagane jest jego dokładne dozowanie. A aktualną ilość czynnika chłodniczego w układzie można określić tylko poprzez jego ważenie, dlatego konieczne jest pełne napełnienie układu.

Jeśli nie ma problemów z działaniem klimatyzatora samochodowego i planowane jest uzupełnianie układu czynnikiem chłodniczym, wówczas w tym przypadku procedura będzie obejmować następujące etapy.

Etap pierwszy: diagnostyka układu

Nawet przy braku oczywistych odchyleń w działaniu układu, konieczne będzie przeprowadzenie ogólnej diagnostyki stanu technicznego układu. Konieczne jest zbadanie stanu klimatyzacji samochodowej, ponieważ większość właścicieli samochodów nie jest w stanie podać dokładnych informacji, kiedy i jak układ był wcześniej serwisowany.

 Diagnostyka ogólna obejmuje:

  • kontrolne badanie analizatora gazu typu napełnionego czynnika chłodniczego;
  • określenie ciśnienia roboczego w obwodach układu, zgodnie z którym stwierdza się obecność wycieków powyżej normy i stan sprężarki.

Etap drugi: wypompowanie czynnika chłodniczego

Pozostałości czynnika chłodniczego są wypompowywane z układu za pośrednictwem specjalnej stacji do napełniania klimatyzacji samochodowej. Po wypompowaniu czynnika chłodniczego stacja pokaże masę wypompowanego czynnika chłodniczego. Ten parametr pozwala również zrozumieć, czy występują przecieki powyżej normy. Podczas wypompowania stacja również wypompuje pewną ilość oleju wraz z czynnikiem chłodniczym, ma być wypompowana niewielka ilość, zwykle jest to 10-15 g. Jeśli zostało wypompowane znacznie więcej, wymagana jest bardziej szczegółowa diagnostyka układu.

Etap trzeci: próżnowanie układu

Próżnowanie układu jest dość długim procesem, który trwa około 30 minut. Należy przeprowadzić głębokie próżnowanie, aby w przyszłości zapewnić pełną objętość napełniania.

Etap czwarty: napełnianie czynnika chłodniczego

Proces napełniania czynnika chłodniczego  jest przeprowadzany dość szybko. Średnio do napełnienia jednego klimatyzatora samochodu osobowego potrzeba około 500 g czynnika chłodniczego. Ponadto podczas napełniania należy dodać do układu ilość oleju, która została wypompowana wcześniej. Dość często do układu dodaje się specjalny barwnik, aby ułatwić określenie możliwych wycieków w przyszłości. Wszystko to można zrobić, jeśli w procesie pracy używana jest nowoczesna profesjonalna stacja do napełniania.

Etap piąty: kontrola jakości układu

Jest to ostatni etap napełniania klimatyzacji samochodowej. Należy uruchomić silnik, włączyć klimatyzator i ustawić go na minimalną temperaturę, a dmuchanie na pełną moc. Po zwiększeniu prędkości obrotowej silnika do 2500-3000 obr. / min należy uważnie obserwować działanie układu.

Jeśli powietrze w kabinie jest chłodne, a sprężarka klimatyzacji okresowo się wyłącza, wszystko w porządku – klimatyzator prawidłowo napełniony i działa z pełną mocą.

Jeśli podczas ogólnej diagnostyki układu wykryto znaczny wyciek czynnika chłodniczego, wymagana będzie pełna diagnostyka układu, identyfikacja miejsca wycieku i określenie stanu technicznego sprężarki na stanowisku MS111.

Postęp dalszych prac w celu przywrócenia działania układu będzie zależeć od wyników badania sprężarki klimatyzacji.

Wyposażenie warsztatów samochodowych i szkolenie specjalistów serwisowych

Stanowiska i testery MSG Equipment do obsługi klimatyzatorów samochodowych pomogą w terminowym wykrywaniu i usuwaniu usterek.

  • Za pomocą stanowiska MS111 można zbadać stan techniczny sprężarek klimatyzacji samochodowej. Stosowane jest w diagnostyce po remoncie sprężarek i podczas badania nowych sprężarek analogowych w celu przygotowania raportu z wyników diagnostyki.
  • Mobilna stacja do płukania MS101P z pompą pneumatyczną czyści przewody klimatyzacji z zanieczyszczeń.
  • Tester MS121 sprawdza stan zaworów elektromagnetycznych i sprzęgieł sprężarek klimatyzacji samochodowej w samochodach i w stanie zdemontowanym.
  • Stanowisko MS112 zbada stan techniczny elektrycznej sprężarki klimatyzacji samochodowej.

Firma MSG Equipment jest nie tylko producentem profesjonalnego sprzętu, ale także prowadzi szkolenia specjalistów serwisowych we własnym centrum szkoleniowym. Można zapisać się na kursy w kierunku „Naprawa i konserwacja układu klimatyzacji samochodowej” kontaktując się z kierownikiem firmy.

COMMENTS

Dodaj komentarz

* Imię:
* E-mail: (Nie do publikacji)
* komentarze: