lut 14, 2022
5088

Mostek diodowy alternatora: schemat, zasada działania, cechy

Diagnostyka i naprawa mostka diodowego alternatora

Mostek diodowy

Alternatory prądu stałego w samochodach nie są instalowane już bardzo dawno. Wszyscy współcześni producenci produkują pojazdy wyposażone w alternatory prądu przemiennego, ponieważ takie alternatory przy mniejszej masie i wymiarach mają taką samą moc.

Do czego służy i jak działa mostek diodowy?

Alternator pojazdu wytwarza trójfazowy prąd przemienny. Jednocześnie wszyscy odbiorcy w samochodzie są zasilani stałym napięciem. Aby go uzyskać, w konstrukcji alternatora jest stosowany mostek diodowy. Zasada działania mostka diodowego opiera się na właściwości diod do przepuszczania prądu elektrycznego tylko w jednym kierunku.

Nazwa podzespołu odbija jego konstrukcję. Mostek diodowy składa się z grupy diod mocy połączonych obwodem mostkowym. Konstrukcja mostka diodowego obejmuje dwie aluminiowe płytki rozpraszające ciepło, które są połączone za pomocą tulei dielektrycznych. Jedna płytka mostka diodowego jest połączona z obudową alternatora, a druga z wyjściem, przez które do odbiorców dociera prąd stały. Na każdej płytce są od trzech do czterech diod, w zależności od konstrukcji alternatora. Mostek diodowy mający sześć diod jest stosowany w alternatorach, w których uzwojenie stojana połączone zgodnie ze schematem „trójkąta”. Mostki na osiem diod można stosować z uzwojeniem stojana „Gwiazda”.

Aby alternator działał bardziej stabilnie i wydajnie, do głównych diod odpowiedzialnych za prostowanie prądu podłączone są trzy dodatkowe diody o niskim prądzie, które zasilają regulator napięcia i uzwojenie wzbudzenia.



Budowa mostka diodowego

1, 2, 3 – diody połączone z płytką dodatnią; 4, 5, 6 – diody połączone z płytką ujemną.


Cechy nowoczesnych mostków diodowych

Wartość natężenia prądu na wyjściu alternatora zależy od prędkości obrotowej wału korbowego silnika. W przypadku stosowania konwencjonalnych diod w mostku diodowym możliwe są skoki napięcia do 20 V, co jest szkodliwe dla odbiorców. Aby wytworzone napięcie było jak najbardziej stabilne, w konstrukcji nowoczesnych mostków diodowych zamiast zwykłych diod stosowane są diody lawinowe.

Dioda lawinowa jest rodzajem stabilistora, który po przyłożeniu do niego napięcia nie przepuści prądu, dopóki wartość napięcia nie przekroczy określonej wartości, dla której jest przeznaczona. Ta właściwość pozwala utrzymać stabilne napięcie na klemie „ +” zacisku alternatora.


Jak przeprowadzić diagnostykę i naprawę mostka diodowego?

Z reguły wizualna kontrola mostka diodowego nie pozwala ustalić, czy jest on sprawny, czy nie. A ze względu na fakt, że konstrukcja wykorzystuje potężne diody zaprojektowane dla dużych prądów, niemożliwe jest dokładne określenie stanu mostka diodowego za pomocą multimetru.

Dlatego w serwisach samochodowych do diagnostyki mostka diodowego stosowane są specjalne testery. W linii urządzeń MSG Equipment są dwa testery, które pozwalają zidentyfikować awarię mostka diodowego – MS014 i MS021. Tester MS014 określa:

  • przebicie jednej lub więcej diod;
  • przerwanie jednej lub więcej diod;
  • zwarcie między sobą elementów przewodzących ciepło.

Tester MS021 oprócz powyższych awarii może określać:

  • typ diody (zwykła dioda, dioda lawinowa);
  • degradację diody (zwiększony spadek napięcia w prostym kierunku);
  • napięcie odwrotnego przebicia diody lawinowej.


Więcej informacji na temat specyfikacji urządzeń  można znaleźć na stronie internetowej servicems.ru lub kontaktując się z menedżerem firmy
+38 (067) 434 45 33 (Viber, WhatsApp, Telegram)

COMMENTS

Dodaj komentarz

* Imię:
* E-mail: (Nie do publikacji)
* komentarze: